2022,01,23, Sunday
![]() 2022年春から1年間、(す)の新たな挑戦の場所を告げる「合格通知」が昨日、我が家に届きました。 長野県泰阜村にある「暮らしの学校 だいだらぼっち」、ここが(す)の新しい修行の地。秋ごろから、説明会への参加や現地見学、長時間にわたる面談・面接。本人も親も「だいだらぼっち」側も、じっくり検討をしてきた結果の通知だっただけに、(す)もほっと胸をなでおろしています。同時に、いよいよか、と身を引き締める思いのような顔つきです。 小4から中3まで20人くらいの子どもたちが、NPO主催の「暮らしの学校・だいだらぼっち」で共同生活をしながら、地元の小学校・中学校に通います。「だいだらぼっち」では、相談員という立場の職員がいます。けれど、薪わり、風呂焚き、ごはんつくり、洗濯、掃除、週末の活動などを自分たちで分担してやり、とことん話し合いをしながら暮らしを作っていくそうです。「生活が学びの場」というコンセプトの活動に、私たち家族も、早川町の住民としても学びが大きいような予感がしています。 夏・冬休みなど、長期の休みは完全に自宅に戻ってきます。カヌー練習の機会が減るというのが最大の悩みポイントでしたが、競技者として本気ならば中学からでもきっと挽回できる、今は心の根を育てよう、きっとカヌーを続けるためにも役に立つはず、と自分で決心しました。 ![]() 奈良田での手作りの生活には納得がいっていたのは事実だと思うのです。けれど、「子どもたちと関わりたい、一緒に何かやりたい」という部分だけは、私たちが今の環境ではj十分に提供してあげられなかったし、本人もそこは割り切って、今出来ることをとことん楽しもうという道を切り開いていたのだと思うのです。けれど、「だいだらぼっち」に出会い、心にしまっていたものの蓋がパカッと開いたのでしょうね。「オレは行くのだ!とことん仲間と話し合う暮らしをするのだ!」と意志は驚くほど固いようです。 以下、応募書類の一つであった「親の自由作文」です。(ゆ)が書いたものですが、私たちの思いが凝縮されています。その後に、こちらも応募書類の一つであった「本人作文」が続きます。 (す)の成長を見守ってくれる人たちを通じて、私たち家族も輪を広げて行きたいと思っています。 (わ) ![]() 朱座の山村留学について考えていること 上原佑貴(父) 参加の経緯(設問3)にも書いた通り、暮らしの学校だいだらぼっちを知るきっかけは、佑貴(父)の好奇心からだった。私たちの住む山梨県早川町でも山村留学を実施しており、人口対策のひとつとして力を入れている。私たち家族は山村留学制度を利用したわけではないが、子育てを第一に考えて2017年に移住してきた。 私も公私に渡って、この地域の活性化に取り組んでおり、山村留学を盛り上げたいと思っている。しかし私たちはそのために、特別な授業を行うといった個性的な学校づくりを目指すようなアプローチをしてきてしまった。間違いではないと思うが、それは実際には、設問14の回答の通り、学校や先生方への負担やプレッシャーを大きくすることにもつながったと反省している。 そんな中、拝聴した辻英之さんのお話は、目からウロコであった。私たち自身が、ここでの暮らしをもっと大切にして、生活そのものの価値を高めていくことで、山村留学もより持続性の高いものにしていけるのではないかと思い知った。ちょうど、設問5への回答のような不安も感じていたときと重なり、朱座が興味を持つことを確信した上で、彼に紹介してみたが、やはり思った通りだった。 人生のやり直しはいくらでもできるはずだが、幼少の時期というのは、それはそれでかけがえのないものであると思う。私たちの暮らしや、この地域ではすぐには用意できない状況や仕組みが、暮らしの学校だいだらぼっちにはあるようだ。彼自身の希望でもあり、泰阜村(暮らしの学校だいだらぼっち)への山村留学を応援したい。また、私たち自身も、同じような感性の活動を早川町で展開できるよう、これからはより意識的に過ごしていきたい。 だいだらぼっちへの志望動機 上原朱座 ぼくは、だいだらぼっちに行きたいと思っています。 ぼくは今、家を中心に過ごしています。家では自分で時間わりを作って勉強をしたり、集落の人と山へ行ったり、カヌーやラフティングの練習をしています。この生活も自然ゆたかで大好きですが、自分と同じくらいの年の人と話し合うことがあまりありません。お父さんからだいだらぼっちとやす阜小学校のことを聞き、今の生活にはない話し合いができると思いました。 ぼくは、先生が生徒のことを第一に考えてくれる学校がいいなと思っています。でも、やす阜小学校がぼくの理想と違っていると感じたとしても、だいだらぼっちで感じたことや、思ったことを学校でためしてみたいと思いました。 そしてぼくはカヌーやひみつき地作り、木刀づくりなどのように、常にちょう戦したいという気持ちがあります。そして今は、だいだらぼっちの「何でも自分達でやる」という生活にちょう戦したいと思っています。 ぼくは、だいだらぼっちが終わったら大好きな早川町にもどってきます。そしたら中学校生活が待っています。その中学校生活では、自分と気が合わない生徒や先生もいると思います。その時に自分の力で考えて動くという力をだいだらぼっちで身につけていきたいです。 ![]() The story of Sukla -II The acceptance letter was delivered yesterday telling Sukla that he may challenge the new field, Daidarabocchi in Nagano prefecture, from coming April, for a year. Daidarabocchi, is a place where around 20 children (age range of 10 to15) live together taking part in every kind of daily work such as cooking, cleaning, laundry, collecting firewood for bathing, weekend activities, etc. and attend a local public school. There are adult staff members living with them, but the participants live apart from their families for a year and create their own daily routines after plenty of discussions. This institution has been run by an NPO with the aim of “let children’s roots grow!” for nearly last 40 years in Yasuoka village of Nagano prefecture. Before making up his mind to apply to Daidarabocchi, Sukla’s concern was about the little opportunities of canoe training. However, he chose to grow something from within himself, maybe that is what they call “roots”. He believes that his mental and physical growth will be a great help to continue his future canoe life. All participants are supposed to come back home during long vacations like summer, winter, and spring vacations, so at least he will be able to get some opportunities of canoeing. Anyway, the important thing is that he has made this decision by himself. I feel that Sukla has understood and enjoyed his home-based educational days here. However, maybe he carefully put away his passion for “interacting with other kids” inside his heart and tried to do and enjoy with whatever was available around him. Yes, that was the only thing we couldn’t provide him enough – spending a lot of time with other kids. When he came to know about Daidarabocchi, the hidden box of his heart seemed to open, and the passion jumped out from it! He was very determined and said, “I know I have to join it, where there are plenty of discussions and living with my own efforts!”. The following are the writings of Yuki and Sukla, which are parts of the application documents for Daidarabocchi. The one written by Yuki reflects our mind very well in a compact way, and Sukla’s (original document is his handwriting though) explains his mind very clearly and simply. Wakana ![]() My thoughts about Sudkla’s Sanson-Ryugaku (study at mountain villages) Uehara Yuki As I had written in the earlier column about “how do you know about Daidarabocchi”, I found the answer with my own curiosity. Hayakawa town, where we live, also welcomes Sanson-Ryugaku (families who move to Hayakawa town, and their children study at the Hayakawa’s public schools based on annual contracts) as one of the important re-population policies. Though our reason why moved to Hayakawa town in 2017 was different from Sanson-Ryugaku, we believed that this environment was good for the children’s growth. Both in private and official capacities, I have been engaged in re-activating the life of Hayakawa town and wished to make Sanson-Ryugaku a better experience here. However, we took an approach similar to “making unique schools” such as supporting and enhancing outstanding/special study programs. The approach itself was not wrong at all, but it might have become a burden or severe pressures for the public-school teachers who must be transferred to different schools in only a few years. When I happened to heard the lecture speech given by Mr. Tsuji Hideyuki (the secretary of the NPO that runs Daidarabocchi), I saw the light. I came to know that we ourselves could pay more attention to our own way of living in these rich natural environments and give more value to it, which may in turn, have good sustainable impact to future Sansosn-Ryugaku, too. Being sure that Sukla would show an interest, I introduced Daidarabocchi to him. I believe that anyone can re-make his/her life anytime they want, however childhood is indeed very precious time. I feel that Daidarabocchi could provide him what we can’t immediately provide him here in our way of living and circumstances. This challenge is his own wish, and we, as his parents, would like to support his decision. We also would like to continue in our efforts to introduce better activities in Hayakawa town as well. ![]() Why I wish to join Daidarabocchi Uehara Sukla I wish to join Daidarabocchi. I study and do my own activities from my home instead of going to a school. I make time schedules for my daily studies, and whenever there are opportunities, I go to the mountains with the local grandpas. I also spend a lot of time for canoe training and rafting. I love this way of living being surrounded by a rich nature, but there are less chances to interact and discuss with other kids of my age. When my father informed me about Dairadabocchi, I thought I could seize more chances of what I have been missing. I have an image of what an ideal school is like, which is that teachers put the highest priority on what students think or feel. Even if the new school in Yasuoka village, which I’m supposed to go from Daidarabocchi, is something different from what I dream about, I would like to attempt whatever I could learn and gain through Daidarabocchi life. I am a person who is always eager to challenge certain things – recently, I have been busy with canoeing, making a secret base, carving wood swords, and so on. And now, I have a wish to throw a challenge to Daidarabocchi life that will train us participants to do everything by ourselves. After completing a year at Daidarabocchi, I’m going to come back to Hayakwa, a town that I love. Then my junior school life will be waiting for me. At the junior high school, I may have classmates and/or teachers whose ideas and personalities are uncomfortable for me. Even in such situations, I shall think by myself and take positive actions to deal with such difficulties. I believe that I can gain valuable experiences to train myself through the Daidarabocchi life. ![]() | カテゴリ: どれみ |
|